IBERPOTASH NO HA INICIAT ENCARA EL TRÀMIT DE L’AUTORITZACIÓ AMBIENTAL
Iberpotash,
l’empresa explotadora de les mines de potassa de Súria, Sallent i Balsareny i
formalment acusada pel fiscal de medi ambient pel delicte ecològic de
salinització d’aigües, comença l’any 2004 sense haver presentat cap sol·licitud
d’autorització ambiental.
La llei 3/1998
d’intervenció integral de l’administració ambiental classifica les activitats
productives susceptibles d’ocasionar molèsties o perjudicis ambientals en tres
categories de major a menor perillositat, els denominats annexos I, II i III.
Per posar alguns exemples, una central tèrmica de potència superior als 50 MW
s’inclou a l’annex I, una granja de 500 truges o una gasolinera s’inclouen a
l’annex II i un taller petit de mecànica es contempla a l’annex III. Per a
cadascuna d’aquestes categories, l’esmentada llei estableix quina legislació
ambiental li és aplicable i unifica el tràmit a seguir per a obtenir,
respectivament, l’autorització ambiental si l’activitat pertany a l’annex I, la
llicència ambiental si és de l’annex II o la comunicació ambiental si és de
l’annex III. El procediment involucra els Ajuntaments, el dpt. de Medi Ambient
i Habitatge a través de l’OGAU i la informació als veïns més afectats.
Per a les
activitats de l’annex II ja existents i amb llicència atorgada al moment de
publicar-se la llei, la pròpia llei fixa la data límit del primer dia de l’any
2004 per presentar, d’acord amb els nous criteris i procediment, la sol·licitud
d’obtenció de la nova llicència ambiental. En canvi, allarga el termini de la
sol·licitud d’autorització ambiental per a les activitats de l’annex I fins al
primer dia de l’any 2007. Perquè aquesta discriminació en favor dels grans?
La mineria
quedava, segons la llei 3/1998, classificada a l’annex II; per tant amb un
termini d’adequació a la llicència ambiental que s’acabava amb l’any 2003. Però
el 10 de juny del 2003, el decret 143/2003 de la Generalitat corregia
imprecisions en la classificació de les activitats i hi introduïa un canvi
significatiu: el sector de la mineria es passava de l’annex II a l’annex I.
Perquè?
El que podria
semblar la voluntat d’un major control ambiental de les activitats mineres pel
fet de passar-les d’annex II a I, a la pràctica al Bages es pot traduir en 3
anys més de marge per a les mines de potassa per eludir l’aplicació de la llei
d’intervenció integral de l’administració ambiental.
És oportú fer
notar que l’acord tripartit de govern de la Generalitat textualment afirma, al
capítol de política territorial i ambiental, el seu compromís d’aplicació
estricta d’aquesta llei d’intervenció integral de l’administració ambiental.
Amb tot plegat,
fonts de l’oficina d’informació ambiental del dpt. de Medi Ambient i Habitatge
confirmen que Iberpotash no ha presentat cap documentació per sol·licitar
l’autorització ambiental de les seves mines de potassa, plantes de tractament i
abocadors de residus. En canvi, qui sí que ha iniciat l’expedient
d’autorització ambiental és Ercros Industrial SA per a l’activitat d’explotació
del runam salí de Cardona.
Plataforma
Montsalat – 30.12.2003